Wie verzorgt morgen de woningpresentatie?

Hoe regelt de makelaar van nu al de facetten van de geïntegreerde woningpresentatie? Doen ze alles zelf of huren ze professionals in?

Was het 10 jaar geleden voldoende om een woning te presenteren met enkele foto’s en een verkooptekst. Nu is er een hele markt die gespecialiseerd is in het presenteren van woningen. Van verkoopstyling tot inmeten en digitale restyling tot hoogtefotografie. Welke partijen kom je tegen in deze markt?

Soorten partijen

Je hebt partijen die slechts één of enkele diensten aanbieden. Denk aan woningfotografen en verkoopstylisten. Maar ook bureaus die alleen inmeten, m2/m3-berekenen en plattegronden tekenen als diensten aanbieden.

Daarnaast is er de afgelopen 5 jaar ook een grote opkomst van de bedrijven die vrijwel alle facetten van de geïntegreerde woningpresentatie aanbieden. Deze bedrijven werken vaak in een groter gebied, of hebben zelfs landelijke dekking. Zij hebben de mensen die in het veld werken in dienst of ze werken met freelancers. De in-office werkzaamheden, zoals het tekenen van plattegronden, digitale restyling, video editing en diverse andere visualisaties gebeurt in Nederland of wordt uitbesteed aan partijen in het buitenland.

Werkt een makelaar liever met één of juist meerdere partijen samen?

Ook als je geen makelaar bent, kun je deze vraag beantwoorden. Kijk naar jezelf als mens, als ondernemer.

Stel je krijgt een woning in de verkoop en je wilt dat die woning in één keer goed in de markt wordt geplaatst. Je hebt behoefte aan de volgende woningpresentatie elementen: verkoopstyling, foto’s, digitale restyling voor de jaren 70 badkamer, video en Floorplanner plattegronden. Daarnaast is het ook wel handig dat iemand de woning exact inmeet voor de m2/m3-berekening.

Bel jij dan liever vier verschillende ondernemers of liever één? Eén natuurlijk. En dat bedrijf bel je al als de inkt van de overeenkomst nog aan het drogen is.

woningpresentatie

De markt verandert

Natuurlijk zijn er ook nog makelaars die een deel van de woningpresentatie zelf doen. Bij de vrouwelijke makelaars zie nog wel eens dat ze ook verkoopstyliste zijn. Als je het leuk vindt en de tijd hebt. Waarom uitbesteden?
Tevens zie ik steeds vaker dat een makelaarskantoor iemand in dienst neemt die zich alleen bezighoudt met de woningpresentaties.
En ook zijn er genoeg makelaars die voor de vastgoedpromotie nog verschillende bedrijven inschakelen. Als iemand een kei is in zijn vak, altijd op tijd en ook nog superaardig, dan schuif je die persoon niet zomaar aan de kant. Die is dat extra telefoontje waard.

Mocht je na deze woorden, ontspannen onderuit zijn gaan zitten: de tijd staat niet stil en er wordt op regelmatige basis bij de makelaars op de deur geklopt.

Ik krijg regelmatig woningfotografen in de cursus NEN 2580 (meetinstructies), omdat hun klanten blijven vragen of ze ook kunnen inmeten. Sommige woningfotografen verliezen zelfs klanten, omdat ze alleen het fotograferen aanbieden. Als ze hun diensten uitbreiden met het inmeten en Floorplanner, dan zijn ze weer welkom.

Dus, ben jij verkoopstylist of woningfotograaf? En hebt je moeite om voet aan de grond te krijgen of te houden bij makelaars? Mijn advies: bied een breder dienstenpakket.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn op dit vlak. Laat je het me weten in een reactie hieronder?

2 antwoorden
  1. Carin van Amerongen
    Carin van Amerongen zegt:

    Goedemiddag Bonnie,
    Ik heb net je blog gelezen. Super interessant. Ik ben het ook helemaal met je eens, maar je moet het ook leuk vinden. Zelf ben ik nu ongeveer 3/4 jaar bezig als zelfstandig vastgoedstyliste en woningfotograaf en de opdrachten beginnen zo zoetjes aan binnen te komen. Dit is nog niet voldoende. Dus om mijn klantenaanbod uit te breiden, zit ik volgend jaar als ZZP-er in een verzamelgebouw (nieuwbouw) samen met een bevriende makelaar. Voor de buurman, een bloemist, regel ik de Social Media en verzorg de fotopresentatie. Via de makelaar krijg ik contact met potentiële opdrachtgevers. Via mijn bureautje op een druk winkelpunt hoop ik mensen binnen te krijgen voor zowel de makelaardij als mijn dienstverlening. Via de Bloemist heb ik keuze uit planten, bloemen e.d. voor de restyling. Inmiddels heb ik ook al de verkooppresentatie van een vakantiewoning gedaan en na een goed gesprek met de verkopend makelaar zitten er zeker meer opdrachten aan te komen. Wat wil ik nu eigenlijk zeggen met dit lange verhaal? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En op dat punt kunnen we het volmondig eens zijn. Nooit op één paard wedden!

    Groetjes,
    Carin

    Beantwoorden
    • Bonnie
      Bonnie zegt:

      Hallo Carin,

      Bedankt voor je bericht!

      De weg naar een nieuwe onderneming kan soms alle bochten opgaan, terwijl het einddoel hetzelfde blijft. Ik vind het leuk om te lezen hoe jouw pad verloopt. En ook inspirerend voor andere stylisten lijkt me.

      Gr. Bonnie

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *